Netherlands Helpdesk voor EMA-medewerkers verhuist mee naar Amsterdam

De Netherlands Helpdesk heeft op 22 februari 2019 haar deuren in Londen gesloten. Vanuit deze helpdesk in het EMA-kantoor werden medewerkers geïnformeerd over alles wat er komt kijken bij verhuizen naar Nederland. Vanaf 11 maart kunnen de medewerkers weer fysiek terecht met hun vragen. Dan zal de helpdesk in het tijdelijke onderkomen van het EMA, het Spark-gebouw in Amsterdam, worden heropend. Tot die tijd zijn zij bereikaar via mail en telefoon.

Op 4 december 2017, slechts twee weken na de bekendmaking van Amsterdam als nieuwe locatie voor het EMA, opende de Netherlands Helpdesk in Londen. Medewerkers hadden lange tijd in spanning gezeten over waar het agentschap naartoe zou gaan verhuizen en nu dat bekend was, konden zij hun verhuizing gaan voorbereiden. De medewerkers wisten de helpdesk vanaf de opening goed te vinden en zij waarderen de dienstverlening enorm. De gemeente Amsterdam heeft de taak om de medewerkers van het EMA en hun gezinnen één op één te begeleiden bij hun verhuizing naar Nederland, zodat dit zo soepel mogelijk verloopt.

8 weetjes over de helpdesk:

  • Vanuit de Netherlands Helpdesk zijn meer dan 25 informatiesessies georganiseerd over allerlei onderwerpen (onderwijs, wonen in Nederland, werk voor partners).
  • De meest gestelde vraag is: "Hoe ver is het reizen naar het EMA-kantoor in Amsterdam?"
  • Voor ouders was een heel belangrijke vraag: hoe vind ik een goede school voor mijn kind? Ook gingen veel vragen over de nieuwe woonplaats in Nederland: hoe ver is het van het strand? Wat zijn er voor leuke dingen te doen in de buurt?
  • De populairste folders waren het informatiepakket over Den Haag, het 'My First Month'-boekje en de brochure over Alkmaar.
  • Tussen december 2017 en februari 2019 zijn er bijna 2.000 e-mails binnengekomen op het algemene e-mailadres van de helpdesk.
  • Gedurende de periode dat de helpdesk in Londen geopend was, zijn er vele dozen met  chocoladeletters, stroopwafels en drop gegeten. De stroopwafels gingen het hardst, de drop viel niet bij iedereen in de smaak.
  • De helpdesk was betrokken bij vier van de 'Orange Thursdays': evenementen die vanuit het EMA werden georganiseerd om de medewerkers op een informele manier kennis te laten maken met de gebruiken, tradities en karakteristieken van hun nieuwe vestigingsland.
  • De ruimte waarin de Netherlands Helpdesk was gevestigd, was helemaal ingericht naar het thema 'Nederland'; bij het opruimen van het kantoor liet een aantal medewerkers nog weten de foto’s van tulpen en windmolens te gaan missen. Gelukkig kunnen veel EMA-medewerkers deze in hun nieuwe woonplaats in het echt bekijken.